Sunday, March 20, 2011


Assalamualaikum........warga blog...


Lokasi di perpustakaan Tunku Bainun....

rasa mata ini sangat letih. Namun demi menyiapkan asgmnt untuk proposal..aku masih di sini..menatap thesis2 yang banyak di rak buku..


Beginilah rutin seorang pelajar tatkala sibuk menyiapkan asgmnt...huhuhuhu....dari jam 12 tengahari shinggalah jam 4.15...aku di sini. keluar sekejap untuk menunaikn solat zuhur. perut berkeroncong...sempat pulak masuk angin...nak rehat makan..kedai di bawah tutup pulak..ades....sabarlah wahai perut....

aku cuba ambil kesempatan dengan menulis sedikit coretan di blog. Sementara menunggu rakanku yang belum lagi siap proposalnyer...

Saturday, March 19, 2011

Apa itu Persahabatan???????

Persahabatan yang akrab tidak akan dapat dipisahkan melainkan dengan kematian

Teman ketawa bagaikan air di daun keladi walau tercurah takberkesan. Tapi sahabat sejati bagai air lalu walau dicincang ia takmungkin kan putus.


Bermula satu pertemuan, terjalin sebuah ikatan, tercipta beribu2 kenangan......kini hadirnya


persahabatn menguji keutuhan dan kesetiaan...dalm persahabatn..maka dengan itu, kita cubalah

belajar menghargai sebuah kenangan kerana ia kini wujud dalam ingatan dan tak mungkn akan

berulang. Malah tak siapa bisa mengubahnya, itulah realiti kehidupan...Namun sebuah

persahabatn yang sejati pasti akan membawa kerinduan yang abadi.....amin...


Friday, March 18, 2011

SELAMAT BERTUNANG wahai umi kalsum bin khamsi....sepupuku yang paling ku sayang.......pada 19.3.2011.....ini juga adalah hari bersejarah kamu....ku doakan kamu selalu berada dalam lindungan-Nya.....

Dari kecil kita bersama.....berpisah sementara tatkala kita sudah besar....masing2 ada jalan tuju

sendri.Teringat suatu ketika, tatkala di kampung, arwah acik dan pakcik sentiasa setia menanti

kami pulang....tidak ketinggalan juga arwah Tok wan kita. Ingat tak....kita selalu jer petik bunga

tok mandi bunga...ha2....marah arwah acik sebb bunga dia keliling rumah botak kami kerjakan.

waaahhhh....dulu comot sgt.....asyik main, mkn, n tido. duduk kat bawah rumah umi, ada

buaian....best sangat.....sekarang...kita dah besar kan umi....dapat ker lagi kita buat perkara
macam tu seperti dulu2....huhuhuhu tinggal kenangan.....

pertunangan......juga sesuatu yang indah bukan......

Sekadar gambar hiasan...

Peminangan & Pertunangan

Peminangan dari sudut Islam dilakukan dengan tujuan untuk:
  1. Mengenali sifat lelaki yang baik seperti yang dinyatakan di dalam Riwayat At-Tarmizi dan An-Nassaei;
    "Sesempurna orang lelaki yang beriman, keimanannya ialah mereka yang berbudi baik dan berhemah lembut terhadap keluarganya."
  2. Untuk mengenali wanita yang salih seperti yang dinyatakan di dalam firman Allah s.w.t. di dalam surah An-Nisa' ayat 34;
    "Maka wanita yang salihin itu ialah yang taat serta tetap memelihara diri di kala ketiadaan suami dengan cara yang diajarkan oleh Allah."
  3. Mencari isteri yang manis rupanya seperti dinyatakan Hadis Nabi di dalam Riwayat Ibnu Hibban menyatakan;
    Sebaik-baik wanita ialah yang cantik, manis rupanya dan murah pula mas kahwinnya.
  4. Untuk tidak melambat-lambatkan pernikahan sekiranya kedua pasangan sudah suka antara satu sama lain. Dinyatakan dalam Riwayat Al-Baihaqie;
    "Tiga perkara yang tidak dapat ditangguh-tangguhkan lagi ialah solat bila tiba waktunya, jenazah yang sudah tiba dan wanita bila diperolehi sekufu (sesuai) dinikahi.

video

VIDEO KEM KEPIMPINAN GURU...(KEPEGU)

SEMUA INI KENANGAN TERINDAH......

AssAlamualaikum...SEmua....
Ryn KEmbali UNtuk mencOret di Blog ini!!!!!!!!...
hehehe...(smile)


Inilah barisan2 yang menerajui program KEM KEPIMPINAN GURU (KEPEGU)



DI tengah2 gambar ini adalah Cik aemylia dan Encik A.b Aziz Yatim...pensyarah yang turut membimbing kami...love you....


Antara peserta yang turut terlibat...sem 2...


Bahagia melihat mereka....U I LOVE......


ASSALAMUALAIKUM.....SEMUA...

Lama sudah aku tidak menjeguk semula blog aku ni....huhuhu...agak bz
sgt2.....tetibe teringat kat blog....rindu pulak tuk aku mencoret
sesuatu........beberapa minggu lepaS kawan aku sudah bertunang dan juga telah
berkahwin.....dan aku sendiri tidak dapat pergi untuk melihat dia di hari
bahagianya.....walau bagaimanapun..aku tetap mendoakan
kebahagiaanya...wah....kawin sudah kawanku2.....aku belum sampai seru
lagi....jika ada....insyaAllah.....


Beberapa minggu lepas, aku agak sibuk dengan beberapa program yang di anjurkan oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris. Sabtu, 13.3.2011, aku wajib menghadari satu program, Seminar kaunseling Silang Budaya. Dalam Program Tersebut ada di sertakan bengkel untuk aku dan rakan2 lain turut serta berkongsi ilmu. Perrgghhh...ptg nyer pulak, dalam pukul 6 ptg, dah strt satu lagi program yang aku sendri handle...di ketuai oleh pensyarah yang membimbing. Iaitu Encik A.B Aziz Bin Mohd Yatim. selalu2 lah jenguk Blog beliau. Mmg best........www.kesanprodigy.blogspot.com ni salah satu blog yang beliau ada. Sabtu Dan Ahad malam....mmg best bersama rakan2 ku....yang turut bekerjasama menguruskan program Kem pembangunan Guru (KePEGU)....macam yang korang bleh saksikan menerusi gambar2 di atas.