Sunday, August 29, 2010






APA ITU KAUNSELING, BIMBINGAN DAN PSIKOTERAPI??????????? Lihat di bawah ini, maklumat yang ada kita kongsikan bersama.....;)

DEFINITION OF TEORI

‘ FORMULATION OF THE RELATIONSHIPS OR THE UNDERLYING PRINCIPLES OF PHENOMENA THAT HAVE BEEN OBSERVED AND VERIFIED TO SOME DEGREE . ’
GEORGE & CRISTIANNI ( 1995 ) COUNSELING – THEORY AND PRACTICE , BOSTON : ALLYN AND BACON .
KAUNSELING

HUBUNGAN MENOLONG YANG MELIBATKAN SEORANG KAUNSELOR TERLATIH DENGAN SEORANG ATAU LEBIH KLIEN ( INDIVIDU YANG HENDAK MENDAPATKAN PERTOLONGAN ) . FOKUS HUBUNGAN IALAH PENYESUAIAN , PERKEMBANGAN DAN KEPERLUAN MEMBUAT KEPUTUSAN BAGI DIRI KLIEN .

PROSES INI MELIBATKAN HUBUNGAN DAN ASAS KOMUNIKASI YANG MEMBOLEHKAN KLIEN MEMBINA KEFAHAMAN, MENEROKA ALTERNATIF DAN MEMULAKAN SESUATU PERUBAHAN PADA DIRINYA .

( GIBSON & MITCHELL , 1999 : 123 )
BIMBINGAN
PROSES MENOLONG ORANG MEMBUAT PEMILIHAN PENTING YANG MEMBERI KESAN KEPADA HIDUPNYA SEPERTI MEMILIH GAYA HIDUP YANG DISUKAI , MEMILIH PASANGAN , KERJAYA , PENDIDIKAN DAN LAIN-LAIN. PERBEZAAN BIMBIMGAN DAN KAUSELING IALAH BIMBINGAN MEMFOKUS KEPADA MENOLONG INDIVIDU MEMILIH APA YANG SANGAT BERNILAI KEPADANYA . MANAKALA KAUNSELING MEMFOKUS KEPADA MENOLONG INDIVIDU MEMBUAT PERUBAHAN .
( GIBSON & MITCHELL , 1999 : 4 )
PSIKOTERAPI
PSIKOTERAPI ATAU TERAPI MEMBERI FOKUS KEPADA MASALAH YANG SERIUS BERKAITAN DENGAN PSYCHIC , DALAMAN INDIVIDU , ISU – ISU PERSONAL DAN KONFLIK. PROFESIONAL YANG TERLIBAT IALAH PSYCHIATRIST ATAU CLINICAL PSYCHOLOGIST .
KEBANYAKAN TEORI KAUNSELING DIRUJUK SEBAGAI TERAPI DAN BOLEH DIGUNAKAN DI DALAM SETTING KAUNSELING ATAU TERAPI .
PROFESIONAL YANG MEMBERI KHIDMAT YANG AKAN MENENTUKAN SAMAADA SESEORANG ITU MEMERLUKAN KAUNSELING ATAU PSIKOTERAPI .
( GIBSON & MITCHELL , 1999 : 5 )
FAKTA – FAKTA TENTANG KAUNSELING

•KAUNSELING ADALAH SATU PROFESION .

•KAUNSELING MENGENDALI KESIHATAN MENTAL , PERKEMBANGAN PERIBADI , KERJAYA DAN PATALOGI .

•KAUNSELING DIJALANKAN DENGAN SEORANG YANG BOLEH BERFUNGSI SECARA BAIK DAN JUGA ORANG YANG MEMPUNYAI MASALAH YANG SERIUS .

•KAUNSELING BERASASKAN TEORI .

•KAUNSELING ADALAH PROSES YANG BERBENTUK PERKEMBANGAN ATAU INTERVENSI .

•KAUNSELING TERLIBAT DENGAN PENGKHUSUSAN YANG PELBAGAI SEPERTI KAUNSELING SEKOLAH , KOLEJ / UNIVERSITI , PERKAHWINAN , KELUARGA , KESIHATAN MENTAL , KERJAYA , PEMULIHAN , PENYALAHGUNAAN DADAH ATAU SUBSTANCE DAN LAIN-LAIN .
DIMENSI PENGUNAAN TEORI KAUNSELING

•Matlamat proses kaunseling ialah – klien dapat menikmati hasil kaunseling dan boleh berfungsi dengan sihat .

•Manusia – pemikiran , emosi , tingkahlaku - kognitif , afektif , psikomotor .

Proses kaunseling – elemen pemikiran , emosi dan tingkahlaku boleh difahami dengan terperinci melalui konsep afektif , kognitif , wawasan diri dan tingkahlaku .

A --------------------------------------- B
Wawasan diri Tindakan
•Pendekatan yang mirip kearah mementingkan wawasan diri terletak di A dan tindakan di B .

A --------------------------------------- B

Afektif Kognitif

•Pendekatan yang melibatkan elemen pemikiran dan afektif memainkan peranan dalam penentuan matlamat kaunseling .

•Teori yang berorientasikan afektif

• Psikoanalisa

• Pemusatan perorangan

• Gestalt

•Teori yang berorientasikan kognitif

• Behavioral

•Rational emotif

•Trait dan faktor

• Membolehkan kaunselor berupaya meneliti sesuatu pengalaman terapi kaunseling dengan lebih terperinci .

•Dapat mengawal fikiran kaunselor dengan teratur .

•Membantu kaunselor membuat penekanan dan penilaian proses kaunseling .

•Pegangan teori dapat membantu kaunseloR merancangan ke satu matlamat kaunseling .
ELEMEN – ELEMEN DALAM TEORI KAUNSELING

•Andaian tentang sifat semulajadi manusia .

•Kepercayaan tentang teori pembelajaran dan perubahan tingkahlaku .

•Matlamat kaunseling

•Peranan kaunselor .

•Bukti penyelidikan untuk menyokong teori .
TEORI KAUNSELING PENGENALAN

CORAK DAN MIRIP TEORI KAUNSELING

•Bidang pengtahuan sains tingkahlaku memerlukan prinsip yang spesifik untuk menggerakkan pelaksanaan dari teori kepada praktik .

•Konsepsilisasi teori sahaja tidak mencukupi .

•Perlu keupayaan mengalihkan konsep kepada kemahiran .

•Pelaksanaan mengubah konsep teori kepada terapan mesti mengambil kira dimensi kaunseling serta implikasinya terhadap tingkahlaku manusia .

Teknik kaunseling serta strategi pelaksanaan sistem rawatan juga perlu dipertimbangkan bagi mencapai satu sistem hasil kaunseling yang sempurna .

•Pelaksanaan kaunseling yang berfokus kepada sesuatu sintesis teori , teknik dan strategi adalah pendekatan yang bercorak pragmatik .

•Perlu menyesuaikan teknik tertentu daripada teori yang berbeza kepada pegangan pendekatan kaunseling yang asas .

•Pegangan kepada teori sangat perlu dalam pelaksanaan kaunseling untuk :
CIRI – CIRI TEORI YANG BAIK

•Merumus satu badan maklumat dan membuat generalisasi yang sesuai .

•Membuat fenomena yang kompleks mudah difahami .

•Meramal kemungkinan sesuatu situasi .

•Menggalakkan mencari fakta lanjutan .

( Combs , 1989 )

No comments:

Post a Comment