

APA ITU KAUNSELING, BIMBINGAN DAN PSIKOTERAPI??????????? Lihat di bawah ini, maklumat yang ada kita kongsikan bersama.....;)
DEFINITION OF TEORI
‘ FORMULATION OF THE RELATIONSHIPS OR THE UNDERLYING PRINCIPLES OF PHENOMENA THAT HAVE BEEN OBSERVED AND VERIFIED TO SOME DEGREE . ’
GEORGE & CRISTIANNI ( 1995 ) COUNSELING – THEORY AND PRACTICE , BOSTON : ALLYN AND BACON .
KAUNSELING
HUBUNGAN MENOLONG YANG MELIBATKAN SEORANG KAUNSELOR TERLATIH DENGAN SEORANG ATAU LEBIH KLIEN ( INDIVIDU YANG HENDAK MENDAPATKAN PERTOLONGAN ) . FOKUS HUBUNGAN IALAH PENYESUAIAN , PERKEMBANGAN DAN KEPERLUAN MEMBUAT KEPUTUSAN BAGI DIRI KLIEN .
PROSES INI MELIBATKAN HUBUNGAN DAN ASAS KOMUNIKASI YANG MEMBOLEHKAN KLIEN MEMBINA KEFAHAMAN, MENEROKA ALTERNATIF DAN MEMULAKAN SESUATU PERUBAHAN PADA DIRINYA .
( GIBSON & MITCHELL , 1999 : 123 )
BIMBINGAN
PROSES MENOLONG ORANG MEMBUAT PEMILIHAN PENTING YANG MEMBERI KESAN KEPADA HIDUPNYA SEPERTI MEMILIH GAYA HIDUP YANG DISUKAI , MEMILIH PASANGAN , KERJAYA , PENDIDIKAN DAN LAIN-LAIN. PERBEZAAN BIMBIMGAN DAN KAUSELING IALAH BIMBINGAN MEMFOKUS KEPADA MENOLONG INDIVIDU MEMILIH APA YANG SANGAT BERNILAI KEPADANYA . MANAKALA KAUNSELING MEMFOKUS KEPADA MENOLONG INDIVIDU MEMBUAT PERUBAHAN .
( GIBSON & MITCHELL , 1999 : 4 )
( GIBSON & MITCHELL , 1999 : 4 )
PSIKOTERAPI
PSIKOTERAPI ATAU TERAPI MEMBERI FOKUS KEPADA MASALAH YANG SERIUS BERKAITAN DENGAN PSYCHIC , DALAMAN INDIVIDU , ISU – ISU PERSONAL DAN KONFLIK. PROFESIONAL YANG TERLIBAT IALAH PSYCHIATRIST ATAU CLINICAL PSYCHOLOGIST .
KEBANYAKAN TEORI KAUNSELING DIRUJUK SEBAGAI TERAPI DAN BOLEH DIGUNAKAN DI DALAM SETTING KAUNSELING ATAU TERAPI .
PROFESIONAL YANG MEMBERI KHIDMAT YANG AKAN MENENTUKAN SAMAADA SESEORANG ITU MEMERLUKAN KAUNSELING ATAU PSIKOTERAPI .
( GIBSON & MITCHELL , 1999 : 5 )
PROFESIONAL YANG MEMBERI KHIDMAT YANG AKAN MENENTUKAN SAMAADA SESEORANG ITU MEMERLUKAN KAUNSELING ATAU PSIKOTERAPI .
( GIBSON & MITCHELL , 1999 : 5 )
FAKTA – FAKTA TENTANG KAUNSELING
•KAUNSELING ADALAH SATU PROFESION .
•KAUNSELING MENGENDALI KESIHATAN MENTAL , PERKEMBANGAN PERIBADI , KERJAYA DAN PATALOGI .
•KAUNSELING DIJALANKAN DENGAN SEORANG YANG BOLEH BERFUNGSI SECARA BAIK DAN JUGA ORANG YANG MEMPUNYAI MASALAH YANG SERIUS .
•KAUNSELING BERASASKAN TEORI .
•KAUNSELING ADALAH PROSES YANG BERBENTUK PERKEMBANGAN ATAU INTERVENSI .
•KAUNSELING TERLIBAT DENGAN PENGKHUSUSAN YANG PELBAGAI SEPERTI KAUNSELING SEKOLAH , KOLEJ / UNIVERSITI , PERKAHWINAN , KELUARGA , KESIHATAN MENTAL , KERJAYA , PEMULIHAN , PENYALAHGUNAAN DADAH ATAU SUBSTANCE DAN LAIN-LAIN .
DIMENSI PENGUNAAN TEORI KAUNSELING
•Matlamat proses kaunseling ialah – klien dapat menikmati hasil kaunseling dan boleh berfungsi dengan sihat .
•Manusia – pemikiran , emosi , tingkahlaku - kognitif , afektif , psikomotor .
Proses kaunseling – elemen pemikiran , emosi dan tingkahlaku boleh difahami dengan terperinci melalui konsep afektif , kognitif , wawasan diri dan tingkahlaku .
A --------------------------------------- B
Wawasan diri Tindakan
•Pendekatan yang mirip kearah mementingkan wawasan diri terletak di A dan tindakan di B .
A --------------------------------------- B
Afektif Kognitif
•Pendekatan yang melibatkan elemen pemikiran dan afektif memainkan peranan dalam penentuan matlamat kaunseling .
•Teori yang berorientasikan afektif
• Psikoanalisa
• Pemusatan perorangan
• Gestalt
•Teori yang berorientasikan kognitif
• Behavioral
•Rational emotif
•Trait dan faktor
• Membolehkan kaunselor berupaya meneliti sesuatu pengalaman terapi kaunseling dengan lebih terperinci .
•Dapat mengawal fikiran kaunselor dengan teratur .
•Membantu kaunselor membuat penekanan dan penilaian proses kaunseling .
•Pegangan teori dapat membantu kaunseloR merancangan ke satu matlamat kaunseling .
ELEMEN – ELEMEN DALAM TEORI KAUNSELING
•Andaian tentang sifat semulajadi manusia .
•Kepercayaan tentang teori pembelajaran dan perubahan tingkahlaku .
•Matlamat kaunseling
•Peranan kaunselor .
•Bukti penyelidikan untuk menyokong teori .
TEORI KAUNSELING PENGENALAN
CORAK DAN MIRIP TEORI KAUNSELING
•Bidang pengtahuan sains tingkahlaku memerlukan prinsip yang spesifik untuk menggerakkan pelaksanaan dari teori kepada praktik .
•Konsepsilisasi teori sahaja tidak mencukupi .
•Perlu keupayaan mengalihkan konsep kepada kemahiran .
•Pelaksanaan mengubah konsep teori kepada terapan mesti mengambil kira dimensi kaunseling serta implikasinya terhadap tingkahlaku manusia .
•Teknik kaunseling serta strategi pelaksanaan sistem rawatan juga perlu dipertimbangkan bagi mencapai satu sistem hasil kaunseling yang sempurna .
•Pelaksanaan kaunseling yang berfokus kepada sesuatu sintesis teori , teknik dan strategi adalah pendekatan yang bercorak pragmatik .
•Perlu menyesuaikan teknik tertentu daripada teori yang berbeza kepada pegangan pendekatan kaunseling yang asas .
•Pegangan kepada teori sangat perlu dalam pelaksanaan kaunseling untuk :
CIRI – CIRI TEORI YANG BAIK
•Merumus satu badan maklumat dan membuat generalisasi yang sesuai .
•Membuat fenomena yang kompleks mudah difahami .
•Meramal kemungkinan sesuatu situasi .
•Menggalakkan mencari fakta lanjutan .
( Combs , 1989 )
No comments:
Post a Comment