Sunday, December 11, 2011

SElamat Hari Minggu..(^__^)


Hari ni ryn di datangi seorang lagi tetamu. Roshaslinda cHe ros......(^__^). pAGI AHAd yang ceria....4 orang anak dara bersama-sama turun padang memasak lauk untuk makan tengahari. Ryn dah tanya pada akhmar, apa yang ingin dia makan. Jadi bila dah tanya semua, terhasillah lauk tengahri tadi...ayam masak lemak cili api, sambal belacan, tumis sayur taugeh bersama tauhu, sayur kobis cina tumis telur, sambal sotong, ikan masin.


Memang berselera makan, walaupun lauk sangat simple. Kemeriahan tu ryn nak ambil...maklumlah, dudah nak akhir sem ni...mesti rindu kenangan bersama rakan-rakan. Dan baru sebentar tadi ryn menunaikan hasrat kawan baik ryn, maria nak makan pulut kuning. Ada ryn usulkan, nak cicah gulai ayam atau tidak...maria kata, tk per, cicah kuah ayam masak lemak cili api pon ok. hahahahhaha...tgk kawan kita berselera makan, kita pon rasa sangat seronok..alhamdulillah..habis dia makan.


Malam tadi memang kami tido lewat. Akhmar sibuk dengan menyiapkan bab5 untuk perbincangan tesis, Maria pula masih lagi berusaha menyiapkan bab 4. Memang nampak stress semua, tapi kami selingkan dengan gurau senda dan gelak ketawa. " apa yang ko nak minum Maria? Akhmar?? Hahaha..sepakat nak teh susu, ke
ntang goreng dan nugget. Semua ni peneman kami, untuk berjaga malam sambil membuat kerja. Maria sahaja yang dapat bertahn sehingga pukul 5 pagi. Ryn dan akhmar telah telas jam 3 pagi..mmg terbaeekk lah maria..

ok...jom kita tgk menu tengahari tadi..hehe
hhe


AYAM MASAK LEMAK CILI API

Ayam
2 Bwg merah
1 bwg putih
kunyit hidup
serai-ketuk
daun kunyit
cili api
garam
aji
santan pekat
sedikit halia
asam keping

KAEDAH

blender semua bahan di atas, atau tumbuk, kemudian masukkan dalam periuk. Masukkan 1 mangkuk cawan air, asam keping dan serai yang di titik. (masa blnder ryn mmg masukkn serai sebatang untuk di kisar bersama ), tanakkan sehingga mendidih.Kemudian masukkn ayam, daun kunyit yang di simpul, dan kacau sebati. Last sekali, masukkn santan, garam n pak aji. Ingt, masak ayam masak lemak cili api jgn santannya sampai pecah minyak.
Nti tak sedap.....ok..tadaaaa.......siap!...selamat mencuba



No comments:

Post a Comment